Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Ambasadorul Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele: "În Uniunea Europeana, România se va afla sub o presiune permanenta"

Arthur SUCIU

Din când în când, ambasadorul Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele, întreprinde calatorii prin tara-. Acest lucru l-a ajutat sa aiba o perceptie mult mai exacta despre România decât imaginea pe care o avea citind presa europeana sau rapoartele si statisticile prezentate de Guvern si de institutiile europene. Jonathan Scheele este convins ca România reala are toate sansele sa se integreze în Uniunea Europeana în 2007. Chiar daca nu este un mare admirator al PSD, ambasadorul CE sustine masurile guvernamentale, asteptând ca acestea sa-si dovedeasca pâna la urma eficienta.



Premierul Adrian Nastase a anuntat ca va opera o noua reorganizare a structurilor Executivului. Este acest lucru în folosul accelerarii procesului de integrare în Uniunea Europeana?

Guvernul trebuie sa decida pentru el felul în care doreste sa-si organizeze activitatea . Fiecare tara membra, fiecare tara- candidata trebuie sa decida singura, dar pot sa spun ca voi privi cu mare interes noua reorganizare a Executivului si nu am nici o îndoiala ca intentia este de a face guvernele mai eficiente. Dintr-un punct de vedere, acest lucru contribuie, cu certitudine, la bunul mers al administratiei publice.

 

Credeti ca aceste masuri de reorganizare vor avea efectul scontat, vor duce la rezultate mai bune în lupta împotriva coruptiei, reforma administratiei, reforma justitiei?

În engleza exista o vorba ca dovada budincii sta în consumarea ei... Vom vedea ce rezultate vor fi atunci când le vom vedea.

 

În calitate de ambasador al Comisiei Europene în România, va desfasurati activitatea la Bucuresti. Cum vedeti, din aceasta pozitie relativ obiectiva, scandalul legat de adoptiile internationale?

Înainte de toate, nu cred ca ar trebui sa ne referim la acest subiect în cuvinte precum scandal. Comisia este îngrijorata, lucru evidentiat de comisarul Gunter Verheugen, ca adoptiile internationale nu trebuie continuate în acest fel, de subminare a obiectivelorde baza a protectiei copilului. Domnul Verheugen a cerut niste clarificari si a si primit anumite explicatii, pe care noi le examinam. Ceea ce este important, pe termen lung, e ca sistemul legislativ sa functioneze satisfacator si ca România sa aiba capacitatea necesara de a-l implementa în mod corect, pentru ca o implementare defectuoasa a sistemului legislativ risca sa nu duca la o situatie mai buna ca cea anterioara.

 

În ce raport va aflati cu ambasadorul Americii, Michael Guest? Cum va raportati la oficialul american?

Am relatii foarte bune cu toti colegii mei din Bucuresti, inclusiv cu Michael Guest. SUA si Uniunea Europeana împartasesc aceleasi valori si au acelasi interes de a vedea ca România devine un stat modern, care respecta mai mult drepturile omului, un stat la care aspira toti românii sa aiba. Cred ca lucram împreuna, cu modalitati diferite, pentru a atinge acest scop.

 

Incursiunile pe care le faceti în teritoriu va ajuta sa va construiti o imagine despre România reala. Este aceasta Românie reala capabila sa se integreze în Uniunea Europeana în 2007?

Categoric. Nu România de azi, ci acea Românie din 2007. Una dintre încercarile, pe care le parcurgem, ca de altfel toti românii, este acea ca România nu poate sa se alature UE în mai putin de trei ani. Convingerea mea este ca România trebuie sprijinita în încercarea de a fi pregatita pentru acea zi a integrarii si pentru a continua sa modernizeze statul. Lucrurile în România nu vor arata perfect în momentul integrarii la UE, reformele vor fi în urma celor din UE, iar viata în UE înseamna ca reforma sa fie aproape ca o presiune permanenta, schimbarile trebuie sa continue. Ori, daca România va fi beneficiarul acestei integrari, trebuie sa fie capabila sa continue acest proces al schimbarii în sens pozitiv.

 

Ati vorbit despre imaginea proasta pe care o are România în ochii cetatenilor din UE. Ce credeti ca ar trebui sa faca autoritatile pentru a schimba aceasta atitudine?

E foarte dificil, pentru ca imaginea proasta a României reflecta anumite realitati din România, care nu sunt pozitive, dar nu reflecta si partile bune: ca România este, într-un fel, într-o postura în care trebuie sa demonstreze ca multe dintre lucrurile negative se schimba în lucruri pozitive, si este usor sa demonstrezi asta grupurilor mici. Oamenii care viziteaza România îsi dau seama ca, în realitate, este o tara- diferita de imaginea pe care o au. Cei care vin aici si au succes, descopera ca este o tara- diferita de ceea ce-si imaginau. Ideea e sa convingi cetatenii din UE sa puna piciorul în România ca sa înceapa sa vada care este în fapt realitatea. Evident, este foarte mult de muncit - problemele coruptiei, sistemul administrativ sa devina mai eficient.

 

Cine poate schimba imaginea României?

Cel mai bun promotor pentru România sunt oamenii care au venit aici si au vazut lucruri bune, dar, gânditi-va ca, daca investitorii straini vor sa vina în România, probabil ca primii oameni pe care-i vor contacta sunt competitorii. Primul lucru care trebuie facut este acela de a garanta ca lucrurile merg bine în interiorul tarii si, automat, imaginea României se va îmbunatati.

 

Sunteti multumit de felul în care sunt cheltuite fondurile europene în România?

As fi naiv daca as spune ca sunt suta la suta multumit, pentru ca, inevitabil, cineva ar spune "Dar ce zici de proiectul acesta sau celalalt care nu functioneaza"? În general, sunt multumit ca sistemul de selectie al proiectelor este rezonabil, dar este un nivel inacceptabil al tergiversarii procedurilor. Este normal, în orice sistem care primeste sprijin, ca anumite proiecte sa nu fie realizabile. Daca am sti de la început ca toate proiectele ar avea sanse de reusita, atunci sprijinul ar fi inutil. Asadar, exista un element de risc. Putem reduce riscul de a pierde bani, dar nu si acela ca proiectele sa fie la fel de bune cum ne-am asteptat. Important este ca selectia proiectelor sa fie corecta, modalitatea în care sunt cheltuiti banii sa fie în interesul celor pentru care au fost alocati si, mai presus de toate, sa functioneze. Este, de asemenea, adevarat, ca anual, cheltuim din ce în ce mai multi bani. Asadar, capacitatea României de a manageria proiectele trebuie sa creasca în fiecare an, si din ce în ce mai repede.

 

Recent, v-ati declarat scepticismul privind capacitatea Guvernului de a face reforma într-un an electoral....

Cred ca va referiti la un comentariu pe care l-am facut la sedinta Parlamentului... Nu as vrea sa comentez aceste remarci, dar cred ca este clar ca, pentru orice guvern, este dificil sa actioneze ferm, pe masura ce se apropie alegerile electorale. Acestea fiind spuse, exista sprijin suficient în spectrul politic din România ca, prin luarea masurilor necesare, sa ne putem asigura ca România se afla pe pozitia de integrare. Dincolo de asta, în final, Guvernul este acela care ar trebui sa actioneze. Ceea ce e important e ca actiunile care vor fi adoptate sa fie clar definite ca fiind legate de UE si Guvernul ar trebui sa intre în consens cu ceilalti aflati în spectrul politic românesc, astfel încât sa nu devina el însusi punctul central al dezbaterilor. O asemenea atitudine nu este în interesul României sau al sistemului politic.

A consemnat: Arthur Suciu

Publicat în : Interviu  de la numărul 12

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: