Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Pepsi

Cristian Banu

Poate una dintre cele mai cunoscute companii din lume, Pepsi, nu a avut chiar o istorie plina de succes, asa cum am putea fi înclinati sa credem. Ca si firma concurenta, creatorul bauturii racoritoare este un farmacist. Numele lui? Caleb Bradham, din New Bern, Carolina de Nord. Anul? 1898.



Primul început

 

În 1898, un farmacist din New Bern, Carolina de Nord, Caleb Bradham, se gândeste sa redenumeasca bautura racoritoare carbogazoasa pe care o servea în farmacia sa, "Brad's Drink". Noul nume, Pepsi Cola este utilizat pentru prima data pe 28 august. În 1902, Caleb depune o cerere de înregistrare pentru noua bautura la US Patent Office.

Ramas credincios profesiei sale de baza, el îsi facea reclama bauturii evidentiind caractersticile curative ale acesteia: "Ajuta digestia si te învioreaza!".

În 1905, primul logo al companiei este înlocuit, pe masura ce compania se dezvolta. Apar primele francize la Charlotte si Durnham. Dar noul logo nu avea sa dureze decât un an, deoarece în 1906 el este schimbat cu unul care sa ilustreze mai bine noul slogan: "The original Pure Food Drink". Numarul fabricilor de îmbuteliere a ajuns la 15, vânzarile de Pepsi Cola însumând aproape 40,000 de galoane.

În 1909 are loc debutul a ceea ce avea sa devina o traditie a reclamelor Pepsi: prima implicare a unei celebritati în promovarea bauturii racoritoare. Primul, dintr-o serie ce avea sa-i cuprinda apoi pe Michael Jackson, Shaquile O'Neal, Billy Cristall, Cindy Crawford, Shakira sau Britney Spears a fost pilotul de curse Barney Oldfield. El avea sa apara într-un print cu tema "Delicioasa si sanatoasa", ce avea sa marcheze urmatoarele doua decenii.

În 1920, sloganul Pepsi a devenit "Bea Pepsi, bautura care te satisface!". Din pacate însa, Caleb Bradham a început sa faca speculatii cu pretul zaharului. Crezând ca preturile vor creste, el a cumparat cantitati uriase, numai ca pâna la sfârsitul anului pretul a scazut la o zecime (de la 26 de centi la numai 2 centi). Astfel ca, în 1923 compania Pepsi Cola este declarata falita si bunurile sale vândute companiei Craven Holding.

 

Al doilea început

 

Roy C. Megarel, un broker de pe Wall Street cumpara marca si fabricile de la Craven Holding si, cu îngaduinta lui Caleb, înfiinteaza în 1934 Pepsi Cola Corporation. Noua companie începe cu o politica agresiva de pret, vânzând sticla de 12 uncii cu cinci centi, adica pretul cerut de concurenta pentru sticla de 6 uncii.

În 1939, diferenta de pret era promovata prin personajele unei benzi animate "Pepsi & Pete", sub sloganul "De doua ori mai mult pentru acelasi pret - Twice as much for a nickel".

Anul urmator, Pepsi intra în istoria publicitatii cu primul jingle publicitar: "Pepsi-Cola hits the spot/Twelve full ounces that's a lot/Twice as much for a nickel, too/Pepsi-Cola is the drink for you." "Nickel, Nickel" a devenit un hit, fiind tradus în nu mai putin de 56 de tari.

Presedintele companiei, Walter Mack adopta sticla de 12 uncii standardizata cu sigla Pepsi maronie, cu noul logo cu literele mai rotunjite embosata direct pe sticla.

Pepsi va sponsoriza un concurs national de eseuri care, în final, va duce la angajarea lui Allen McKellar si a lui Jeanette Maund, printre primii angajati afro-americani într-o pozitie superioara într-o mare corporatie.

Pentru sprijinirea eforturilor de razboi americane, Pepsi schimba culorile capacelor, adoptând astfel culorile care acum sunt traditionale: alb, rosu si albastru. De asemenea, a înfiintat o cantina în Times Square- care a functionat pe toata perioada razboiului, ajutând milioane de persoane sa ia legatura cu soldatii americani aflati în zonele de conflict.

În 1943, strategia publicitara se modifica putin, insistând pe beneficiile Pepsi: "Mai mult si mai bun! - Bigger drink, better taste!"

La finele razboiului, zaharul devenise un produs foarte greu de gasit, de aceea, presedintele Pepsi ia decizia de a achizitiona o plantatie de trestie de zahar în Cuba, decizie ce avea sa se dovedeasca extrem de profitabila. Tot în aceasta perioada, Pepsi începe sa se extinda în America Latina.

În 1948 sediul corporatiei se muta din Long Island City, New York-, în mijlocul Manhattan-ului.

Anul urmator, un nou slogan este adaugat campaniei "De doua ori mai mult": "De sa accepti mai putin, când Pepsi e cel mai bun?" Tot atunci, fostul Secretar de Stat pentru Comert, Ron Brown a devenit primul afro-american care a aparut într-o reclama comerciala difuzata la nivel national.

 

Schimbarea conceptului

 

În 1951, Presedinte si CEO al Pepsi devine Alfred N. Steel, iar sotia sa, actrita Joan Crawford devine promotoare a imaginii Pepsi. Tot Steel este cel care schimba ideea campaniei, punând acum accentul pe experienta oferita de Pepsi, mai degraba decât pe avantajul de natura economica. Astfel, vechiul slogan "De doua ori mai mult" devine acum "Mai multa energie într-o uncie - More bounce to the ounce". Dupa euforia de dupa terminarea razboiului, americanii au devenit mai constienti de problemele de nutritie si mai atenti cu caloriile. Astfel ca Pepsi raspunde consumatorilor lansând varianta Light. Noul slogan: "Racoreste-te usor! - The Light refreshment!"

Pâna la jumatatea deceniului sase Pepsi ajunsese sa posede aproape 150 de fabrici de îmbuteliere în 61 de tari.

În 1958, are loc o noua repozitionare. Considerata o bautura ieftina datorita pozitionarii îndelungate ca brand "economic", Pepsi doreste acum sa se identifice cu un alt public, mai dinamic, lansând o campanie cu tema "Împrieteneste-te cu Pepsi". O noua sticla cu un design nou este lansata.

În 1961, Harvey C. Russell se angajeaza la Pepsi-Cola, devenind primul afro-american vice-presedinte al unei mari corporatii. Are loc o noua repozitionare a Pepsi în cadrul consumatorilor, cu tema "Pepsi este pentru cei care gândesc tinereste". Noua tema defineste tineretea mai degraba ca o stare a mintii decât din punct de vedere cronologic.

În 1962 are loc reproiectarea capacelor cu noul logo, al saselea din istoria Pepsi si lansarea campaniei "Pepsi Generation". Anul urmator, Pepsi intra înca o data în istoria publicitatii prin identificarea unui produs nu prin calitatile sale, ci prin stilul de viata al consumatorilor.

Un nou produs, Diet Pepsi apare în 1964, iar în anul urmator are loc prima extindere în afara zonei clasice de activitate, bauturile racoritoare. PepsiCola se uneste cu Fritto-Lay din Dallas, Texas-, formând PepsiCo. Inc.

Mountain Dew - o companie regionala achizitionata de Pepsi - lanseaza prima sa campanie, "Mountain- Dew - Te gâdila pe dinauntru".

În 1966 apare prima campanie independenta pentru Diet Pepsi, "GirlWatchers", care elogiaza beneficiile bauturii racoritoare cu putine calorii.

Cum studiile de piata au indicat superioritatea gustului Pepsi când este rece, se lanseaza o noua campanie care tine cont de acest lucru, integrându-se însa în ideile de baza ale campaniilor precendente, care evidentiau ca Pepsi este alegerea celor tineri. În 1969 se introduce noul slogan: "Ai mult de trait, iar Pepsi mult de daruit!". Anul urmator, în 1970, Pepsi îsi muta din nou cartierul general din New York în Purchase, N.Y. Noul sediu este o cladire construita de unul dintre cei mai proeminenti arhitecti americani, Edward Durell (1908-1978).

În 1972, se semneaza un acord între Pepsi si URSS pentru producerea Pepsi Cola în lagarul comunist. Prima fabrica se deschide în 1974. În 1973, are loc o noua schimbare a logo-ului, a saptea din istorie.

Anul 1975 aduce noutati importante. Apare primul Pepsi cu gust de lamâie si sticla de plastic de doi litri. Reclama din 1976 "Puppies", ce descrie întâlnirea unui copilas mic de tot cu niste pui de catelus chiar mai mici decât el, devine una clasica.

 

Parada starurilor

 

Anii '80 sunt marcati de aparitia unor noi produse, sucurile cu fructe, Mandarin Orange Slices devenind bautura carbogazoasa cea mai apreciata în SUA. În 1985 are loc lansarea noului slogan, "Alegerea noii generatii", avându-l ca purtator de imagine pe Michael Jackson. Cele doua spoturi ale campaniei au fost declarate "cele mai asteptate spoturi din cadrul calupului publicitar". În acelasi an, o parada a starurilor se prelinda prin spoturile publicitare Pepsi: Lionel Richie, Tina Turner sau Gloria Estefan. De asemenea, apar glorii sportive ca Joe Montana sau Dan Marino,actorii Teri Garr si Billy Crystal, precum si Michael J. Fox care apare într-un alt spot intrat în arhiva clasica a publicitatii, "Apartamentul 10G". În 1986, Pepsi achizitioneaza 7Up, iar Mountain Dew devine al saselea cel mai vândut brand de bautura racoritoare.

Dupa o absenta de 27 de ani, Pepsi se reîntoarce în Times Sqare în 1987 cu un bilboard urias ce proclama Pepsi ca fiind "Alegerea Americiii".

În 1989 Pepsi introduce o noua aroma, Pepsi cu aroma de Zmeura. În 1991 celebrul supermodel Cindy Crawford apare într-o serie de reclame care au intrat în istorie, introducând un nou logo si o noua atitudine.

În 1995, Pepsi colaboreaza cu Starbucks, celebru lant de cafenele, si lanseaza Mazagram, o bautura carbogazoasa din cafea.

În 1996, cu Pepsi World, PepsiCo îsi stabileste o prezenta exceptionala pe internet, devenind unul dintre cele mai vizitate si copiate site-uri.

În 1998, o noua modificare este adusa logo-ului pregatindu-l pentru aniversarea centenarului, o ceremonie la care au participat George si Barbara Bush, Margaret Thatcher, Walter Cronkite, Ray Charles, Kool and the Gang si Rolling Stones.

Ultimul venit în galeria Pepsi este Pepsi Blue, creat de catre si pentru adolescenti. Bautura albastra avea sa fie marea surpriza care întareste spiritul tânar al uneia dintre cele mai mari branduri din lume.(C. B.)

Publicat în : Mari corporatii  de la numărul 10

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: