Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

PD - PNL: profilul unei aliațe mediatice

Gabriel HÎNCEAN

O analiză a discursurilor publice susținute de reprezentanții Opoziției democratice cu referire la prezența acestora în paginile ziarelor sau în emisiunile de televiziune, va releva o serie de nemulțumiri, care poate fi sintetizată prin sintagma "blocaj mediatic". Cu alte cuvinte, PNL și PD se confruntă cu un grad de vizibilitate mediatic extrem de scăzut, în comparație cu cel care definește actuala putere. În condițiile în care anul 2003 este un an preelectoral, pregătirile pentru campania electorală ale oricărei formațiuni politice trebuie că vor fi început deja. PSD-ul a etichetat acest început de campanie electorală prin formula: "O nouă ofensivă politică". Reacția opoziției nu s-a lăsat așteptată. Alianța PNL - PD este oferta cu care opoziția democratică încearcă să atragă cât mai mulți consumatori. Iar pentru a atrage consumatorii este cunoscut faptul că este nevoie de o campanie de promovare. Problemele pentru cuplul Băsescu - Stolojan abia acum apar. Cei doi lideri de partid se confruntă cu ceea ce am definit ceva mai sus drept "blocaj mediatic".



Gate-keeper-ul și blocajul mediatic

 

Această sintagmă de "blocaj mediatic" traduce de fapt rolul de gatekeeper pe care mass media îl îndeplinesc la nivelul comunicării de masă. Pentru ca noua alianță să aibă succes, aceasta trebuie să fie vizibilă, să fie preluată de diferitele tipuri de media, să se scrie și să se vorbească despre noul produs politic al opoziției. S-a vorbit, s-a scris, și încă se mai scrie în media despre această alianță. Nu pot fi măsurate în mod real efectele generate la nivelul publicului mass media de către ea. Nu putem spune dacă au predominat reacțiile favorabile sau nefavorabile. Pentru acest lucru este nevoie de cercetări la nivelul receptorilor. Putem spune cu siguranță că nivelul de vizibilitate al celor două partide a crescut semnificativ în comparație cu nivelurile înregistrate înaintea evenimentului lansării entității politice PD-PNL. Investigarea principalelor canale mediatice a relevat această situație.

Cum au reușit liderii opoziției democratice să convingă gatekeeper-ul (mass media) să le acorde o mai mare vizibilitate? Cum a fost penetrat blocajul mediatic?

Lansarea alianței PD-PNL și, implicit, lansarea campaniei electorale de către opoziție, a avut loc în cadrul unei conferințe de presă, organizată cu ocazia anunțării rezultatelor unui sondaj de opinie comandat de Societatea Academică Română (SAR). Conferința de presă susținută la sfârșitul lunii august s-a bucurat de prezența Directorului SAR, Alina Pippidi Mungiu și a Directorului CURS, Sebastian Lăzăroiu. Adică beneficiarul rezultatelor sondajului de opinie (SAR) și firma care a realizat acest sondaj, CURS.

 

Linii de promovare a Alianței

 

Evenimentul a fost preluat de canalele mediatice, beneficiind de credibilitatea unui specialist (directorul CURS) și de notabilitatea fostului Director TVR din perioada CDR, Alina Pippidi Mungiu. Din declarațiile celor doi actori ai evenimentului trebuie să reținem scorul electoral pe care un tandem Băsescu - Stolojan l-ar obține, 27%, și faptul că PSD este în scădere și că se va baza pe nucleul său tradițional, identificabil la nivel rural.

Aceste informații, o dată lansate pe piața media, pot deveni începuturile a două linii de promovare pentru noua Alianță.

Prima linie de promovare este pozitivă și vorbește despre importanța și greutatea noii formațiuni politice (PNL - PD pot obține 27% din voturi).

Ce consecințe de tip sociologic poate genera o astfel de informație?

1. Introducerea noii entități politice pe axa electorală polară, în calitate de principal concurent pentru PSD.

2. Construcția efectului de bandwagon.

3. Construcția unei opinii publice minoritare, dar extrem de zgomotoase.

4. Generarea efectului de ignoranță cumulată.

5. Construcția, pe mesaj implicit, a unui personaj colectiv care stă în spatele noii entități politice, populația.

A doua linie de promovare lansează un mesaj negativ la adresa PSD. Directorul CURS, Sebastian Lăzăroiu, prin declarația sa (care nu poate fi susținută decât de rezultatele sondajului) a construit profilul publicului target, al segmentului de receptori căruia mesajul se adresează: votanții din zonele urbane. Din moment ce PSD se va baza pe nucleul său dur din rural, pe mesaj implicit este lansată ideea potrivit căreia ar exista de fapt un trend favorabil și în creștere pentru această alianță în spațiul urban. În acest mod putem vorbi despre eveniment din perspectiva spiralei tăcerii, avînd în vedere următorii factori:

1. Acreditarea ideii conform căreia PSD este în scădere, situație identificată la nivel urban;

2. Alianța PD-PNL se află într-o creștere puternică, ea putând obține, prin aproximările sondajului, a treia parte din voturi;

3. Alianța PD-PNL nu este o construcție artificială, de tipul Acțiunea Populară, ci este o construcție realizată de jos în sus: întâi a fost identificată la nivelul populației (primul sondaj CURS), s-a realizat și apoi a fost din nou legitimată de un nou sondaj CURS.

Nu are nici o importanță dacă rezultatele sondajului sunt veridice și au fost obținute prin mijloace valide, ceea ce contează se regăsește la nivelul efectelor care pot fi generate în rândurile audienței urbane, de acest eveniment.

 

Reacții neinspirate

 

Reacția PSD la rezultatele acestui sondaj de opinie a fost, ca să folosesc un eufemism, neinspirată. Ea a venit din partea secretarului general al partidului de guvernământ, Dan Matei Aghaton, la o zi după anunțarea rezultatelor.

De ce a fost neinspirată reacția PSD la adresa conferinței de presă organizată de SAR și CURS?

1. Atacul PSD la adresa Opoziției democratice a provenit de la un actor politic (Dan Matei Aghaton) cu o credibilitate îndoielnică în spațiul mediatic (în condițiile în care sursa care a promovat alianța a fost atât credibilă cât și relativ vizibilă la nivel media). Eșecul proiectului Dracula Park, cât și povestea palmierilor de pe litoral i-au adus fostului Ministrul al Turismului un regim de vizibilitate preponderent negativ.

2. PSD ar fi trebuit să ignore acest eveniment. Reacționând, a permis Opoziției o creștere semnificativă de vizibilitate. Întotdeauna actorii mici își cresc vizibilitatea atacând actorii mari sau mai mari - ideea alianței PD - PNL a folosit contraatacurile PSD pentru a se transmite la nivelul unui procent cât mai mare de receptori.

Lansarea alianței PD - PNL a dovedit profesionalism și a reușit să înregistreze o cotă semnificativă de vizibilitate mediatică, fiind preluată de canalele mediatice. Este discutabilă eficiența unei astfel de lansări dincolo de succesul înregistrat în ceea ce privește creșterea regimului de vizibilitate. În al doilea rând, acest regim de vizibilitate trebuie gestionat, pentru că în caz contrar poate dispărea foarte ușor. Cu alte cuvinte, PD - PNL are nevoie de campanie de promovare continuă și profesionistă, pentru a elimina blocajul mediatic.

Revenind la eficiența unei astfel de lansări, nu putem construi decât scenarii de simulare, bazându-ne pe informații acumulate pe baza unor cercetări empirice trecute și pe realitatea înconjurătoare.

1. Este greu de crezut că la nivelul electoratului urban se poate obține un efect de bandwagon sau de spirală a tăcerii, în condițiile în care actualul partid de guvernământ acționează direct prin politici sociale. Subvenționarea cheltuielilor pentru agentul termic, introducerea alocațiilor monoparentale și familiale, creșterea pensiilor, subvențiile din agricultură, programele sociale din sectorul turistic vor avea impact direct și concret asupra a peste 25% din populația României, procent din care un segment important este reprezentat chiar de electoratul urban.

2. Transformarea alianței PD-PNL în cel mai puternic concurent al PSD (eliminându-se PRM din poziția ocupată pe axa polară) nu este suficientă pentru un impact persuasiv la nivelul nehotărâților.

3. În general mesajele de persuasiune pot avea trei efecte: de activare, de consolidare și de convertire. Din acestea, cele de convertire (de convingere a unui nehotărât să opteze cu PNL - PD) sunt cele mai puțin frecvente. Din acest motiv, alianța PD-PNL poate obține din rândul nehotărâților urbani un procent fix, prestabilit aș putea afirma. Îi poate atrage pe cei care manifestă predispoziții latente de a vota în direcția PNL- PD, din diverse motive. De asemenea, mai poate atrage votanți prin procesul de convertire.

 

Concluzii

 

Analiza acestui eveniment evidențiază încercarea de a construi noua entitate politică PNL - PD, la nivel mediatic. Unul dintre motive este reprezentat și de faptul că cel mai mare procent de consumatori de informație mediatică se regăsește la nivel urban (audiența target a noii formațiuni).

Construcția unei entități politice la nivel mediatic, în anumite circumstanțe, poate fi extrem de eficientă, deoarece mass media pune la dispoziție o serie de mecanisme de persuadare și manipulare a receptorilor. Acestea nu sunt însă suficiente, ele trebuind completate printr-o activitate propagandistică alternativă.

Lansarea noii alianțe s-a realizat în mod profesionist și eficient. În acest moment nu era important felul în care s-ar fi scris despre acest tandem politic, ci însuși faptul de a se scrie. Drept consecință, vizibilitatea PD - PNL a crescut, ceea ce implicit presupune că un număr mai mare de consumatori de media au aflat despre existența acestei entități politice nou apărute.

Evenimentul de lansare a alianței poate fi evaluat ca fiind un succes datorită modului în care a reușit să eludeze blocajul informațional și să convingă media, în calitate de gatekeeper, să transmită informația către public.

Publicat în : Politica interna  de la numărul 8

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: